<<  Tilbake til startsiden

 

Suzuki GT750 J 1972

Suzuki-GT750-1971.jpg (41399 byte)

 


 
Jeg hadde vært på utkikk etter en eldre MC i lengre tid. Hadde tenkt på en engelsk sykkel, men kom tilfeldigvis over denne Suzukien. Det er en 750ccm 3 cylindret vannavkjølt to-takter. Den ble lansert i 1972 som Suzukis nye "flaggskip", og var i produksjon til 1977. 
Den har flere klengenavn som : Vassbuss (Norge), waterbuffalo (USA) og kettle (England).
Mitt eksemplar hadde sett bedre dager. Den var avskiltet for 15 år siden, og hadde stått i en låve etter det. Sykkelen var forholdsvis komplett, men har blitt "skrudd" en del på gjennom årene. 
Bildet på toppen viser hvordan min sykkel skal bli. 

< Klikk på bildene for å forstørre.>

105-0532_IMG.jpg (79554 byte)
Nettopp fått den hjem.
Mai 2002.
105-0533_IMG.jpg (73635 byte)
Etter å ha  loddet noen ledninger og sett over motoren, fikk jeg startet den!. Det røyk forferdelig!!. Tyder på at simmerringer i veiva er utslitt.
107-0773_IMG.jpg (47196 byte)
Klar for demontering. Dette arbeidet startet høsten 2002.

107-0775_IMG.jpg (42168 byte)


105-0537_IMG.jpg (86760 byte)
Deksler og tank fjernet. Vasket skikkelig med høytrykkspyler.

108-0802_IMG.jpg (51117 byte)

108-0819_IMG.jpg (52311 byte)
Klar til å ta ut motoren.

108-0821_IMG.jpg (46984 byte)


108-0826_IMG.jpg (43572 byte)

Da var ramma ribbet for alt!. Sandblåsing neste.

109-0943_IMG.jpg (67193 byte)
Hyllene i garasjen var fylt opp med deler. 

108-0828_IMG.jpg (57315 byte)

Det var ikke enkelt å få av cylinderen fra blokka. Pinboltene var rustet godt fast.

108-0831_IMG.jpg (56425 byte)

Etter 14 dager, mye rustløser og tålmodig banking  på cylinderen, kom den endelig av!

108-0837_IMG.jpg (29860 byte)

Den ene cylinderen var skadet såpass at en ny måtte anskaffes. Det var ikke mer å bore i.

109-0907_IMG.jpg (57459 byte)
Motorblokka delt.

109-0948_IMG.jpg (56082 byte)

Øverste del av blokka. Pinboltene skal byttes ut med nye i rustfritt stål.

Så startet arbeidet med å pusse, slipe, sandblåse polere og lakkere forskjellige deler. Noe må skiftes ut med nytt. 
Motorblokka rengjort. Fikk tak i ny cylinder. Nye stempler og veivlager ble bestilt. Det ble mange timer med sliping og polering av aluminiumsdeler, men resultatet ble veldig bra.

111-1144_IMG.jpg (48596 byte) 111-1115_IMG.jpg (43963 byte)
Fikk tak i nytt setetrekk med riktig dekor.

113-1371_IMG.jpg (59957 byte)
Setebunnen var elendig.

 


111-1116_IMG.jpg (56738 byte)
sandblåst ramme

112-1217_IMG.jpg (48208 byte)
Ferdig lakkert

 


112-1277_IMG.jpg (46003 byte)
Midt- og sidestøtte


112-1233_IMG.jpg (43090 byte)
Batterikasse.

113-1332_IMG.jpg (52647 byte)
Nedpusset radiator.

 


113-1364_IMG.jpg (52420 byte)
Ferdig lakkert.

111-1145_IMG.jpg (46976 byte)
Sliping av Clutchdeksel.
112-1230_IMG.jpg (47624 byte)
Før sliping og polering. 

 

113-1329_IMG.jpg (43996 byte)
Ferdig resultat. 

110-1051_IMG.jpg (35686 byte)
Flere aluminiumsdeler ferdig polert.


114-1415_IMG.jpg (43679 byte)
Nye stempler, veivlager ++ ankommet fra USA.

114-1413_IMG.jpg (58131 byte)
Oppussing av instrumentpanel.

114-1493_IMG.jpg (47295 byte)
Monteringen har endelig kommet i gang.

 

116-1625_IMG.jpg (33165 byte)
Forgasser rengjøring. Alt ble plukket fra hverandre og rengjort. Flottørdyser ble skiftet.

IMG_2183.jpg (30542 byte)
Fikk tak i ny sylinder som var i brukbar stand. 2 pinnebolter måtte borres ut. Planslipte over og underside, Glassblåste og polerte.

IMG_1983.jpg (38447 byte)    IMG_1999.jpg (29009 byte)
Før og etter bilde av gasshåndtak.
Glassblåste og lakkerte sort. La deretter på oransje med en tynn pensel og tørket hurtig av med en finger. 

 

IMG_1709.jpg (41822 byte)  IMG_1820.jpg (45722 byte)
Sendte inn masse skruer ol. til Vestby galvaniske for forsinking. 
Resultatet ble utrolig bra Delene ser nye ut!.

IMG_1762.jpg (27725 byte)
Motorblokka ble omstendig maskert på over og under siden før glassblåsing.

IMG_1875.jpg (38075 byte)    IMG_2034.jpg (32554 byte)
Etter glassblåsingen ble et lag med "tynnfilm" påført. Stoffet et helt transparent og inneholder teflon. Tåler temperaturer opp til 200 grader. Fikk anbefalt det av et lokalt MC firma.
IMG_1711.jpg (38252 byte)  
Overhaling av bremsetromler.
Nytt belegg ble lagt på de gamle klossene. Hele innmaten til speedometerdrevet ble skiftet.


IMG_1972.jpg (32277 byte)IMG_2185.jpg (23647 byte)
En bremsetrommel ferdig. Eksos koblinger . Nytilvirket i polert aluminium. Ruster aldri!.

 

IMG_1759.jpg (32278 byte) IMG_1997.jpg (24240 byte)
Samling av deler som skal lakkeres candy lavender. Måtte skifte ut den gamle styrekrona pga. sprekkdannelser og ødelagte gjenger. Fikk tak i nyoverhalt fra USA til en overkommelig pris.
IMG_2324.jpg (19009 byte)IMG_2317.jpg (26431 byte)

 

 


Fikk ta
k i en brukbar setebunn fra Ebay. Fikk den sandblåst og  lakkert.

IMG_2343.jpg (39163 byte)

Nytt trekk på sadelen.

IMG_2239.jpg (42148 byte) IMG_2241.jpg (35663 byte)
IMG_2202.jpg (45697 byte)
IMG_2243.jpg (35631 byte)
Endelig ferdig lakkert! 

 

IMG_2266.jpg (45013 byte)
Framgaffel og det meste av det elektriske er montert.


 

IMG_2036.jpg (40459 byte) IMG_2038.jpg (40926 byte)

 IMG_2568.jpg (40072 byte)
Montering av motor.

IMG_2592.jpg (46912 byte)

Motoren på plass i ramma.

IMG_2594.jpg (66561 byte)

Endelig klar til oppstart! 05. April 2005

IMG_1563.jpg (68968 byte)

Juryens pris MC. Motorshow 2005. Verdal.

IMG_2615.JPG (409989 byte) IMG_2616.JPG (438832 byte)

IMG_2617.JPG (355239 byte)